Jak kanibalizacja fraz wpływa na pozycję w Google

Słowa kluczowe to jeden z najważniejszych czynników rankingowych pod kątem optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej. To one stanowią pomost pomiędzy intencjami użytkowników, robotami wyszukiwarek a naszą witryną. Walcząc z konkurencją w sieci, może się jednak zdarzyć, że staliśmy się nią sami dla siebie. Są to sytuacje, w których korzystamy z tego samego zasobu haseł na różnych stronach (podstronach), w efekcie czego dochodzi do kanibalizacji słów kluczowych.

Dziś wyjaśnimy, jaki jest wpływ kanibalizacji na pozycjonowanie oraz jak jej przeciwdziałać.

Słowa kluczem do sukcesu

Gwoli przypomnienia, słowa kluczowe to frazy i hasła wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki w celu znalezienia odpowiednich informacji. Rolą właściciela strony jest jak najlepsze dopasowanie zasobów strony do owych intencji, z tego powodu konieczne jest poznanie swojej grupy docelowej oraz jej potrzeb.

Kanibalizacja – dlaczego pożeramy własne słowa?

Jest to sytuacja, w której posiadamy wiele podstron lub wpisów zoptymalizowanych pod kątem tych samych słów kluczowych bądź posiadających zbliżone do siebie tematycznie treści. Tworzy się wówczas konkurencja pomiędzy stronami, ponieważ roboty wyszukiwarek nie są w stanie z pomocą algorytmów ustalić, która z nich jest najbardziej wartościowa. W wyniku tej sytuacji trudno jest przypisać miejsce rankingowe danej witrynie. Zaczynamy więc rywalizować sami ze sobą.

Skutki kanibalizacji w kontekście SEO

  • spadek bądź całkowita utrata ruchu na stronie,
  • spadek w rankingu wyszukiwania,
  • tzw. „skakanie” pozycji strony,
  • obniżenie konwersji,
  • zmniejszenie sprzedaży w sklepach internetowych,
  • kary (filtry i bany) nałożone przez wyszukiwarkę,
  • niepotrzebne wykorzystanie crawl budgetu,
  • utrata autorytetu strony bądź samej domeny.

Sposoby na przeciwdziałanie 

Przede wszystkim warto korzystać z możliwości, które oferują narzędzia do monitorowania strategii słów kluczowych, np.: Google Search Console, Ahrefs lub Screaming Frog. Jeśli jednak znajdziesz problemy na swojej stronie, istnieje kilka możliwości wyjścia z impasu.

Metoda 1: Połączenie adresów URL w jeden.

Metoda 2: Ustalenie tagu kanonicznego dla najbardziej wartościowej strony.

Metoda 3: Sięgnięcie do tagu noidex, aby roboty nie indeksowały danej strony.

Metoda 4: Zmiana słów kluczowych, czyli modyfikacja treści na stronie.

Metoda 5: Wykorzystanie potencjału przekierowania 301.

Metoda 6: Restrukturyzacja budowy linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Metoda 7: Zbudowanie nowej strony docelowej.

Metoda 8: Usunięcie ryzykownej strony. 

Kilka słów na koniec  

Różne typy słów kluczowych charakteryzują się innym stopniem konkurencyjności oraz częstotliwością wyszukiwania. Wszystko zależy od obecnych trendów, wydarzeń, sezonowości. Posiadając wiele podstron, musimy skoncentrować się na stworzeniu kategorii słów kluczowych, tak aby się ze sobą nie pokrywały, a w konsekwencji nie rywalizowały między sobą. Z pomocą przystępnych narzędzi będziesz w stanie temu zapobiec.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here